Even makkelijk iets online bestellen. Wie maakt zich er tegenwoordig niet schuldig aan? Met een paar drukken op de knop of met een paar keer swipen is de bestelling voldaan en in veel gevallen ook nog de volgende dag in huis. Wanneer het product niet voldoet aan de wensen en of eisen van de consument kan het meestal gratis geretourneerd worden. Eenvoudiger is niet voor te stellen. Dit wordt ook door de verkoop en omzetcijfers nogmaals bevestigt.

Verschuiving van online aankopen

Een duidelijke stijgende lijn is te zien van 2014 tot aan 2018 met betrekking op het online verkopen. Waarvan er in 2017 nog maar 14 procent (een jaar eerder was dit nog maar 10 procent) van de Nederlanders wel eens een aankoop deed via de smartphone is dit in 2018 gestegen naar 38 procent. Het online winkelen door het gebruiken van de smartphone werd zelfs zo frequent gedaan met als gevolg dat de aankopen vanachter de personal computer (pc) daalden van 84 naar 79 procent. Het aantal online aankopen valt ook te herleiden naar leeftijdscategorie.

Van de groep ‘’millennials’’ winkelt er een stevige 70 procent regelmatig met hun smartphone. Dit is gebleken uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het Ruigerok NetPanel marktonderzoeksbureau. Verleden jaar waren binnen bepaalde sectoren de online aankopen opmerkelijk gestegen, zo in: de gezondheid met 46 procent, de voedselindustrie met 35 procent en op de derde plaats de huis en tuin sector met 30 procent. Naar verwachting van ABN Amro zal de online Retail-omzet dit jaar met 17,5 procent toenemen. In 2018 was de stijging 1 procent hoger met 18,5 procent. Mede hierom is het voor webwinkels van groot belang om ook voorzien te zijn van een smartphone gebruiksvriendelijke website.

Waarom via de smartphone?

De voornaamste redenen die Nederlanders geven voor het online aankopen doen via de smartphone zijn: de snelheid, aankopen doen door middel van één klik, eenvoudigere navigatie op de website en het gevoel te hebben dat het veiliger is via de smartphone te bestellen. Mensen bestellen het vaakste via hun smartphone tijdens het wachten ergens op of in een pauze. Denk hierbij aan het wachten op het openbaar vervoer en tijdens het werk. Ook onder het televisie kijken zijn mensen vaak geneigd webwinkels te bezoeken dit komt mede door reclamespotjes.

Reactie achterlaten