Wegens inventarisatie gesloten

Een scheefhangend kartonnen bordje op de winkeldeur. Daarachter een half verlichte winkel waar weinig activiteit te bespeuren valt.

Inventarisatie … dat is vast iets heel bijzonders. Of balansen, zoals het ook wel wordt genoemd. Ik stelde me als kind voor dat er dan de hele dag spannende dingen met weegschalen gedaan werden. Maar het is gewoon iets saais als tellen wat de voorraad is.

Ieder jaar, tussen kerst en oud en nieuw of aan het begin van ieder nieuw jaar, is het tijd voor inventarisatie/balansen. Niet alleen om de voorraad te tellen, maar ook om een jaaroverzicht te maken en zo terug te blikken op het afgelopen jaar.

Zo’n bedrijfsmatig jaaroverzicht is voor je persoonlijke huishouding overigens ook een aanrader:

1. Overzicht
Je maakt de balans op. Van het afgelopen jaar. Wat ging er goed en wat ging er minde goed.
2. Afsluiten
Je sluit het oude jaar af. Daardoor ontstaat ruimte voor het nieuwe. Voor al je nieuwe plannen en goede voornemens. Je begint weer met een schone lei.
3. Grote geheel
Als je ieder jaar zo’n jaaroverzicht maakt en bewaart, krijg je een mooi beeld van alles wat je in je leven beleeft.

Maar zeker als ondernemer ontkom je niet aan balansen. Meestal doe je dit in het begin van het nieuwe jaar. De winkelvoorraad kost je, zoals je vast wel weet, handen vol geld. En als die voorraad dan ook nog lang in het schap ligt, helemaal. Wees eerlijk tegen jezelf of je bepaalde dingen ooit nog voor de volle prijs gaat verkopen. Om deze pijn een beetje te verzachten mag je de lagere voorraad in de administratie opnemen en heb je een aftrekpost. Deze aftrekpost levert je een belastingvoordeel op. Als je de winkelvoorraad afwaardeert, neemt de winst af. Met als voordeel, minder belasting betalen.

Wat is het doel van inventariseren?

Als er een voorraadadministratie is dan is het een manier om vast te stellen of de voorraad volgens de balans goed is. Een manier dus om het bezit aan goederen vast te stellen. Tevens om te bezien of er een afwaardering moet plaatsvinden op grond van ouderdom en/of onverkoopbaarheid.

Soms bestaat inventariseren uit het in kaart brengen van bijvoorbeeld bezoekersaantallen of verkoopcijfers. Door deze inzichtelijk te maken, kun je daar later gefundeerde conclusies aan verbinden. Maar je kunt dit onderzoek ook gebruiken om je doelgroep te bepalen en om behoeften en wensen helder te krijgen.

Meerdere keren balansen per jaar

Het tellen van de voorraad is een tijdrovende bezigheid en voor veel bedrijven is dit een jaarlijks terugkerende gebeurtenis. Misschien is het voor jouw bedrijf zelfs noodzakelijk om meerdere keren per jaar te balansen. Deze klus kost veel tijd en wordt meestal als vervelend ervaren. Maar als je er mee bezig bent, krijg je misschien weer allerlei nieuwe ideeën. Neem er even de tijd voor en geniet van wat er allemaal voorbij komt.

M2

Reactie achterlaten