We doen het veel en vaak

We kunnen ons een wereld zonder internet niet meer voorstellen. Wat zouden we zonder internet moeten? We gebruiken het om allerlei zaken op te zoeken, onze homepage te maken of onze Facebook bij te werken. Maar ook om spelletjes te spelen of te winkelen. Vroeger moest je voor alles wat je wilde kopen naar een plaatselijke winkel. Met de komst van internet is dat helemaal veranderd. Bijna iedere winkel heeft tegenwoordig een website, waar je kunt zien wat ze verkopen. Ook zijn er steeds meer online winkels gekomen. Zo’n winkel op het internet noemen we ook wel een ‘webshop’ of ‘webwinkel’. Vaak zijn webwinkels speciaal voor een bepaalde doelgroep gemaakt, zoals bijvoorbeeld kleding maar ook huishoudelijke-,  sport-, vrijetijdsproducten.

Enkele huishoudelijke artikelen kunnen zijn:

Enkele sport- en vrijetijdsartikelen kunnen zijn:

Hoeveel webwinkels zijn er?

Het gaat goed met de webwinkels in Nederland. Het aantal webshops is in tien jaar tijd verzesvoudigd. De laatste jaren telde Nederland er nog zo’n 24 duizend. Inmiddels zijn er ruim 32 duizend webwinkels. Als we kijken naar de afgelopen tien jaar is het aantal zelfs meer dan verzesvoudigd. Webshops zonder winkelpand groeien het snelst.

Wanneer was de eerste webwinkel er?

Het is 1979 wanneer Michael Aldrich, een Britse uitvinder en ondernemer, het eerste online shopping systeem ontwikkelt. Het systeem maakt gebruik van een techniek waardoor voor het eerst online transacties kunnen plaatsvinden. Zowel tussen consumenten en bedrijven als bedrijven onderling. Door middel van telefoonlijnen werd dit in werking gesteld. In 1991 kwam de Brit Tim Berners-Lee met een uitvinding die ons leven ingrijpend zou veranderen. Het World Wide Web, afgekort: WWW. Niet alleen werd het mogelijk om bestanden te versturen, maar ook informatie opslaan en uitwisselen werd eenvoudiger dan ooit tevoren. Voor webwinkelsystemen was 1994 een belangrijk jaar, omdat in dat jaar het SSL-protocol werd ontwikkeld. Online shoppen werd daardoor een stuk veiliger en dat zorgde voor een grote opkomst van veel online bedrijven. Voor het eerst kon online een pizza besteld worden en gingen banken online systemen opzetten. En gingen retailers serieus aan de slag met het ontwikkelen van webwinkels.

Voor- en nadelen van webwinkelen

Er zitten voor- en nadelen aan online shoppen. Het grootste voordeel is denk ik dat bijna alles goedkoper is. Het grote nadeel is dat je het product niet kunt voelen voordat je het koopt. Online shoppen kan overal ter wereld. Vanuit je luie stoel kun je bestellen uit alle delen van de wereld. En ook een groot voordeel is dat je bijvoorbeeld kleding of sieraden kunt kopen die je in eigen land niet zo gauw vindt. Het nadeel hiervan is dan weer dat je de kleding niet kunt passen. De maten bij verschillende webshops en landen kunnen nogal eens verschillen en het kan dus voorkomen dat je kleding groter of juist kleiner uitvalt. Ook kan het zo zijn dat het kledingstuk er op de webwinkel leuker uitziet dan het in werkelijkheid is.

Wanneer je besluit om online producten te kopen is het handig om de ervaringen van anderen te lezen. Er zijn speciale websites waarop mensen hun ervaringen met bepaalde webshops kunnen uitwisselen. Vaak heeft een webshop zelf ook een pagina waarop je je mening kunt geven over het product en de levering. Zo ben je er zeker van dat je je aankoop goed geleverd krijgt en de webshop betrouwbaar is.

M2

Reactie achterlaten